Läxor

 

Läxa till 8 juni

Inga fler läxor från mig denna termin.
Men fortsätt gärna att färdighetsträna de tabeller som barnen upplever svåra.

ENG

Bodyparts. 

  • Begrepp
  • Fraser (meningar) på engelska.

Läxa till 2 juni

SV

Att fundera och skriva om sig själv och sin person. För att sedan arbeta vidare med det kreativt i skolan 2 och 2.
Jag skickar med min egen exempeltext som inspiration.
Jag bad barnen vara så ärliga som möjligt i sina styrkor och eventuella svagheter.

Jag, min person – läxa

Jag, min person – exempeltext

TK

Teknik/mekanik.

Vi utforskar mekaniska lösningar som får föremål och vardagsprylar att fungera.
Hjälp ert barn att välja ut någon som innefattar mekanik – länkar, hjul, hävstångsmekanism..

  1. Gör en skiss (hur du tror att det fungerar/ser ut inuti
  2. Öppna upp, gör en ritning där du kanske mäter och skriver längd, bredd med mer.

Att göra ritning är FRIVILLIGT men skiss över något skall göras. 

Undersöka teknik, mekanik

Läxa till 25 maj (lediga tors, fre).

MA

Den här veckan ska barnen träna multiplikation tabell 9. Det går även bra att vända på den och träna division.

  • Träna på valfritt sätt, alt att skriva räkna uppgifterna i bifogad fil i era skriv-häften.

tabell 9

  • Spela ett multiplikations/additions-spel

Farmors guld, multispel

SV

Träna på:

  • När ska det vara e och när ska det vara ä?
  • sj-ljud som kan stavas på en mängd olika sätt.

ENG (Här har ni två veckor på er, till torsdagen 2 juni)

Mål:

  • Säga namnen på några vanliga glass-smaker.
  • Några fraser som används vid en glass-kiosk.
  • Namn på strand-aktiviter.

Träna lite då och då. 🙂

Läxa till 19 maj

MA

Till den här veckan har vi olika matematikläxor.

Alla ska dock göra en resonemangs-uppgift.

sant eller falskt diskussion

Vidare har vi fått välja.

  • Textuppgifter, lös i olika steg. Skriv i ditt skriv-häfte.
    – Fotbollsmatematik
    – Hayday
  • Uppställning subtraktion och addition. Med och utan växling.
  • Algebra. Två olika tankenötter. Utmaning. Gör en eller båda.

Algebra läxa

Algebra mönster problemlösning

SV

Vi tar ett ryck in i stavnings-träsket. Att stava ljudstridiga ord rätt? Ska det vara dubbelteckning eller inte? Kan vi våra konsonanter och vokaler och hur dessa hör ihop med stavning?

Vi börjar med ng-ljudet.

Gör arbetsbladet och så blir det ett litet “förhör” mot slutet av veckan.

Läxa till 12 maj

MA

I skolan har vi pratat om det matematiska begreppet area.
Ett uttryck för att beskriva ytan på något.

Vi har arbetat enskilt, i par och tillsammans i helgrupp. Vi har även arbetat med färdighetsträning då barnen räknat rutor.

Enhet =
kvadratcentimeter,
kvadratmeter

Läxa är att:

  • Arbeta med arbetsbladen med textuppgifter.
  • Visa hur man får fram arean. Antingen räkna med antal rutor/kvadrater som täcker ytan, eller som vi pratat om att räkna Längden*bredden.

Tänk på att det är enheten som figuren mäts i som bestämmer enheten i kvadrat.

ex. Om längden på en rektangel är 6 cm och bredden 4 cm blir arean 6*4=24 cm2

SV

Fundera över dig själv och ditt lärande.

Inför utvecklingssamtal önskar jag att barnen funderar över:

  • Vad de upplever att de lärt sig det senaste året?
  • Sina starka sidor i skolan. Egenskaper som elev, såväl som agerande i klassrummet/rasten till inlärning av olika ämnen.
  • Vad de önskar utveckla som de känner att de bör utvecklat för årskurs 3.

Läxa lärande

Skriv på lösblad eller på dator och mejla.

Läxa till 2 maj OBSERVERA DATUM Jag är i Rom på torsdag.

MA

Likheter och Olikheter.

 Att jämföra tal görs ofta i matematiken dessa jämförelser kallar vi för relationer. För att jämföra tal i matematik används symboler.
Att förstå relationer och dess symboler är viktigt för att kunna utveckla förmågan att:

  • Använda och fundera över matematiska begrepp.
  • Samtala, argumentera och dra slutsatser.

 Du ska nu få träna dig i att använda 4 symboler som visar relationerna likheter och olikheter.

< mindre än, färre än
> större än, fler än
= lika med
≠ Inte lika med

  1. Först sidan skall man göra så att relationerna mellan talen stämmer.
    Det kan passa med två symboler på några. Det kommer vi resonera om i skolan sedan. RESONERA HEMMA. 🙂 
  2. Andra sidan skall man avgöra om relationen är SANN el FALSK.

SV/Teknik.

Fyll i tankekartan med stödord kring vad du tänker om ordet med teknik.
Arbetsområdet startar nästa vecka.

 

Läxa till 21 april

MA

  • Enheter, träna på att omvandla enheter och att mäta.
  • På ena bilden (Mattebubbel 5:3) Skall barnen resonera kring 2,42 meter.

Exempel – omvandla till andra enheter, har de några referenser till sträckan. Kanske är det  höjden på en garderob? Bredden på ett badrum?

Längd del 1
LÄngd del 2
Längd del 3
Längd del 4 resonera

  • Skriv i matte – skrivhäftet.

Vi har tränat i skolan på hur man skriver och drar linjer för att det skall vara snyggt och enkelt att läsa.

SV/SO

Faktatext järnåldern.

  • Läs, förstå
  • Svara på frågor. Tänk på hela meningar, stavning.
  • Skriv gärna utifrån egen kunskap då vi arbetat med det en hel del i skolan.
  • Skriv på dator och mejla eller för hand.

järnåldern del 1
järnåldern del 2

ENG

Mål:

  • Namn på vanliga instrument.
  • Namn på vanlig godsaker.
  • Föra en dialog. Fråga och svara.

Ex.
Can I have some popcorn, please?
Yes, here you are.
Thanks.

Can you play an instrument?
Yes, I can play the….. Yes, I can play……

Läxa till 14 april

MA

Träna på att räkna med tid.
Barnen får en starttid då ett plan skall lyfta för en familj.
Men man måste ju vara på flygplatsen två timmar före.

Vilken tid lämnar man då hemmet??

  • Fokus jämförelser och uppfattningar av tid. Att tänka framtid och dåtid.

SO/SV

Brevskrivning.

Barnen har fått ett brev från järnåldern. Estrid berättar om sig själv och sitt liv. Väldigt informativt och intressant.

Läxa till 14 april

Detta skall barnen svara på så innehållsrikt som möjligt.

  • Fokus att få texten att flyta på med intressant innehåll.
  • Tänk på skrivreglerna.

Mer är mer har vi diskuterat idag. Att få med mer intressant information om dig och livet på 2000-talet

Man får skriva på dator och mejla om man vill. Annars är det för hand som gäller.

ENG

Can you see the monkey.

  • Säga namn på några vanliga djur.
  • Ställa fråga “Vad är det här?” “What´s this?”
  • Svara på frågan “Det är…” “This is a…”
  • Öva ord och uttryck på engelska.
  • Läs texten.

 

Läxa till 7 april

MA

  • Hitta på egna subtraktions-uttryck och räkna med valfri strategi.
    Vilka strategier som vi har tränat på ser ni i länken nedan.
  • Barnen skriver i sina ma-skrivhäften.

Att räkna med subtraktion

  • Pre-algebra – Se och försök lista ut dolda tal.
  • Har man listat ut rätt siffra i en färgform så är det samma siffra i alla likadana former.

prealgebra

NO

Luft-experiment.

Material:

  • Två ballonger.

Instruktion:

Barnen skall komma på hur man kan jämföra en varm och en kall ballong i storlek.
Låt dem tänka själva innan ni hjälper dem med tipsen nedan.

  • Mäta?? Ex: måttband, snöra som ni klipper av, blås upp dem så stora som en bunke är omkrets.
  • Värma?  Ex: Vid element, under varmt vatten.
  • Kyla? Ex. I kylskåp, utomhus.

ENG

Dela gärna upp i mindre träningstillfällen.

  1. Begrepp till What´s the menu.
  2. Dialog till vad som är på menyn tillsammans med vuxen.
  • What´s on the menu on thursday?
  • It is……….. on thursday.
  • What do you like? Do you like?

3. Fråga 10 olika personer om vilken mat de gillar bäst. Ta med listan och bocka av.
Exempel på kalas, lek med vänner och deras familj, ringa släkten.

Läxa till 24 mars

MA

  • Beskriva geometriska objekt utan att avslöja namnet på objektet.

Beskriva figurer läxa

Barnen skall försöka att beskriva objekt med sina kunskaper om begrepp på geometriska former och figurer.

Former = 2D = triangel, kvadrat, rektangel, cirkel.
Figurer = 3D = rätblock, kon, cylinder, kub etc. 

När man exempelvis ska förklara rubiks kub kan det vara kul om man inte avslöjar ordet kub utan säger att:

“Objektet byggs upp av 6 sidor som alla är kvadrater.”

Fler ledtrådar efter det kan givetvis vara vad man kan använda objekten till.
Ex leka med, ha mjölk i med mera.
Men fokus på beskriva former!

SV

  • Läsa och förstå en faktatext. VÄLJ SJÄLV VILKET DJUR, se länk nedan.- Första uppgiften är att muntligt prata om de rödmarkerade orden/uttrycken, så att barnen förstår dessa.

– Andra uppgiften är att med hjälp texten som de läst och stödordern försöka skriva
en egen faktatext.

Helst skall de INTE ha texten bredvid och skriva av. Utan skriva med hjälp av stödord. 

Vi har arbetat med stödord tidigare, både muntligt och skriftligt men kanske inte i faktatext av djur. Stötta dem i att försöka skapa en lättläst faktatext med tydligt innehåll.

faktatext elefant
Faktatext giraff

ENG

Djur på engelska, korsord.

Läxa till 17 mars

MA

Tabellträning på eget vis – eget ansvar.

SV

Sammanfatta filmen

I onsdags var vi på bio och såg Havets sång.
Vi har pratat om dess innehåll, syskonkärlek, syskonbråk, förlora en familjemedlem, kärlek till ickemänskliga varelser så som hund och påhittade figurer.

  • Sammanfatta filmen på lösblad eller på dator, ok att mejla mig.
  • Diskutera två frågor, dessa finns i dokumentet ovan.
    “En värld där barn bestämmer” behövs kanske stödord för att kunna prata om den i skolan. 🙂

ENG

A perfect day for sports.

Träna på ord, fraser och att ställa frågor, samt svara på frågor med hjälp av fraserna.

  • Läxa till 10 mars

MA

  • Se samband mellan de fyra räknesätten.
    Använd miniräknare.
    17 + 17 + 17 + 17 + 17 = DU FÅR INTE ANVÄNDA PLUS. Hur löser du det??17 * 5 = MAN ANVÄNDER MULTIPLIKATION.

Sådana uppgifter gäller i veckans läxa.

  • Sida, hörn och kant – spelet.Göra en gemsnurra där det skall finnas 6 lika stora tårtbitar i cirkeln.
    Dela cirkeln i hälften och sedan i 3 mindre bitar på varje halva.
    Foto 2016-03-04 13 43 03

Ett annat förslag är att ta en tärning och bestämma att siffran:

1 och 2 = kant
3 och 4 = hörn
5 och 6 = sida

 

 

 

 

 

 

Träning på att benämna de olika delarna i denna 3D figur. 🙂

SV

Efter att vi skrivit en argumenterande text om högtider och haft en debatt som redovisning har vi fått respons av en kompis och av Madelene.

Vi fick titta på den respons Madde hade gett, där hon även skrivit ner några tips att ha med till denna veckans läxa.

  • Välj vad du vill argumentera för och skriv en text. Ta hjälp av de tips som finns medskickat i din läxmapp.Ex. Att du vill åka på en resa till Thailand, få åka och bada i simhallen i helgen, sova över hos en kompis, få vara upp till klockan 10 en vardag, få en hund.Ja låt fantasin flöda.Se mer info i länken nedan.

Läxa till torsdag 10 mars

 

ENG

Läsa lite varje dag i den text som blivit hemskickad.
Träna på att säga och skriva de begrepp som med blivit hemskickat.

Läxa till 3 mars

MA

  • Ordlista med mina matteord.Vi ska tillsammans göra en ordlista där alla de matte-ord som vi kan finns förklarade med EGNA ORD.Ex på ord kan vara; tredjedel, täljare, multiplikation, längd, tre dimensionell, mönster, hälften, volym, deciliter….Låt ert barn värka lite då och då på denna ordlista. Det är lätt att ge upp med ett tips är att tänka tillbaka på allt vi gjort i matten hittills, dels i matteboken men även sådant vi pratat om.Det går fint att göra denna lista på datorn då man kan lägga till på varje bokstav utan att det blir rörigt. Svårare blir det dock att måla till men då kan man lämna lite plats under sin förklaring. 🙂
  • Multi-träning, leta par i former och förklaringar eller kombinations-kluring.Här fick barnen välja del 2 av matteläxan.

SO/SV

  • Läs faktatexten om bronsåldern.
  • Visa att du förstått texten genom att svara på frågorna. (Lösblad)
  • Gör en egen fråga till texten och svara på den.

Bronsåldern1
bronsåldern2
I skolan lyfter vi några av frågorna och ser om vi kan svara på dessa utan att kika i texten.
ÄGA sitt LÄRANDE.

Glöm inte att läsa vanliga böcker högt för era barn!

  • Prata om innehållet,
  • känslor hos karaktärerna.
  • Skriv en fortsättning på kapitlet som ni precis slutat läsa.
  • Måla inre bilder.
  • Samtala om svåra ord.
  • Jämför bokens handling med liknande i andra böcker, filmer.

Som vuxen är man en förebild i allt man gör. Så även hur man läser. Tänk högt själva då ni läser, det gör att barnen får tips om att “Det är så man gör för att få djupare förståelse, det ska jag med testa.”

Läxa till 18 februari.

MA

Mäta, se samband mellan enheterna.

1 m = 10 dm
1 m = 100 cm
1 m = 1000 mm

1 dm = 10 cm

med mera.

Lös uppgifterna i räknehäften som alla har fått och skall ha i mappen, annars får de säga till på måndag.

Gör gärna egna mäta-uppgifter hemma och OMVANDLA till olika enheter.
Vi jobbar vidare med begrepp bredd, längd, höjd i skolan under nästa veckan med.

SV

Skriva en argumenterande text om en högtid som de valt själva.
I skolan skall vi sen ha en debatt där vi skall försöka övertyga den andra om att högtiden är värd att älska mest av alla! Motargument mot andras favvohögtid kommer också att bli aktuella. Så hjälp ert barn att försvara sin högtid genom att ifrågasätta deras argument.

Exempel på arg text
Läxa till torsdag 18 februari

ENG

Is it your bird?

Begrepp på djur och andra ord som blir till meningar i sammanhanget.
Memory att spela hemma!

Läxa till 12 februari

MA

Individuella läxor.

  • Sannolika paket.

 Avsikt och matematikinnehåll: Att låta eleverna resonera om sannolikhet.

Förkunskaper: Grundläggande bråk- och sannolikhetsuppfattning.

Barnen får möjlighet att med bråkkunskaper räkna ut hur många paket av 24 som innehåller liknande saker.

Ex

En fjärdedel av 24 = 6 paket

En tredjedel av paketen (sammanlagt fortfarande 24) är hårgrejer….

Sedan är det sannolikheten att det blir det ena eller det andra.

Låt barnen resonera, tänka högt, dela in en cirkel i så stor del som de tycker att varje sorts paket fyller.. Den här delen kan bli klurig. LÄMNA DEN OM DET ÄR FÖR SVÅRT!

  • Se mönster – Bordet.

Denna uppgift liknar de vi gjort i skolan tors och fredag.
Att se mönster.
Vilken del upprepar sig.
Varje upprepande del är ett bord med fyra stolar
Viktigt är att inte räkna med de båda stolarna på varsin ände, förrän på slutet.

Ex 3 bord*4stolar + 2 = 14 stolar på ett långbord (med tre bord)
8 bord…….. Etcetera.

RESONEMANGET, SE MÖNSTER, UPPREPADE DELAR, SAMTALA KRING UPPGIFTEN.
Finns det kanske olika lösningar? 😀

SV/SO

Barnen har delats in i två grupper.

Ena gruppen får fördjupa sig i Ismannen, den andra i Soluret i England.

Läs och förstå texten.
Skriv stödord för att sedan kunna presentera för en mindre grupp i skolan, med hjälp av stödorden.

Digital text även denna gång!

Ismannen del1
Ismannen del2
Soluret del2
Soluret i England del1

ENG

Siffrorna 11-20 IGEN.
Bingo.

Läxa till 4 februari

MA

  • Mönster 

DJUPARE INFO för föräldrar 🙂

När vi får se ett mönster får vi olika tankar kring varför det är ett mönster. Hur mönstret upprepar sig. Vi kan uttrycka (förklara) mönstret på olika sätt beroende på hur vi ser på det.

Det finns aspekter (delar) som en elev behöver känna till och se för och förstå mönster.

  • Se vilket mönster det handlar om
  • Se talen i talföljden. Det vill säga, se hur mönstret kan överföras (bytas ut) till en talföljd och hamna i en tabell. (Inte tränat på ännu.)
  • Se skillnaden mellan talen i talföljden,
    I vissa mönster är skillnad mellan tal konstant.

Ex 1 3 5 7 9 __ __ __
”Ökar hela tiden med 2.”

Men de finns mönster där det finns ett annat samband.

Ex 1 2 4 7 11 __ __
”Vid varje steg åt höger blir ökningen ett ental större.”
”Det ökar med en extra hela tiden.”

  • Se sambandet mellan olika tal i talföljden och med ord uttrycka vilken ”regel” och inse att det kan finnas flera olika sätt att uttrycka samma sak på.Se uttrycken ovan inom ”citationstecken”

I klassrummet fokuserar vi på någon utav delarna ovan.

Vi tränar alltså förmågan att:
– Formulera och lösa problem med hjälp av matematik.
– Värdera valda strategier och metoder.
– Föra och följa matematiska resonemang.
– Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för slutsatser.

Att se mönster tränas barn i tidigt. Att sortera saker hemma, pärla med mera. Att överföra den kunskapen på symboler, tal kan vara lite knepigare.
Träna på att uttrycka mönstret genom att berätta.
Vi gjorde det i skolan idag på två olika talföljder. Prata mönster hemma.

  • Läxa 11 i läxboken, repetition på konstans och olika enheter.

SV/SO

Läs och förstå texten om stenåldern.
Texten kommer digitalt till alla som inte önskat pappersform. Den skickas via mejl och läggs ut på bloggen.

Svara på frågorna med hela meningar.
Detta har vi börjat med lite idag i skolan. Vi har även tittat på en film kring stenåldern och kommer att arbeta vidare hela nästa vecka.

ENG

Numbers 0-20
Ord och begrepp för att lättare förstå och göra sig förstådd i vardagliga sammanhang är fokus under engelskan i trean.
Spela gärna bingo tillsammans hemma. 🙂

 

Läxa till 28 jan

MA

Individanpassade läxor denna vecka.
Barnen fick välja mellan att träna mer på:

  • bråk –
    halv, tredjedel och fjärdedel.
    På lösblad, skriv i räknehäftet om det behövs.
  • tabeller och diagram –
    Läsa av en tabell och göra digram, både cirkel och stapeldiagram.
    Läxbok läxa 8 och löst blad, använd räknehäfte om det behövs. 
  • Multi och divi med tabell 8 och 9.
    På lösa blad, skriv i räknehäftet om det behövs. 
  • Tiotal och ental (positionssystem)
    Lösblad.

ALLA SKA ARBETA MED ENHETER man mäter olika saker i.
Som även arbetats med en hel del i veckan.

SV/SO

Fakta om istiden.
Läs och förstå texten.

Skriv förklaring till orden. Förklara med dina egna ord.
(Skickade hem förklaringar på förra veckans ord så ni har lite tips om hur det kan se ut.) 😉

 

Eng

Holidaycamp – sommarläger

  1. Träna på att fråga och svara på vilken dag det är idag, imorgon, var det igår.

What day is it today? It is (It´s) ________
What day is it tomorrow? It is (It´s) __________
What day was i yesterday? It was ___________

Uppmärksamma att när man frågar om en dag som varit så ändras är till var.

Barnen har fått göra ett eget schema för sitt läger.

2. Öva på att fråga:
Vad som händer de olika dagarna?
Vilken dag som de olika aktiviteterna är? Samt svara på dessa frågor.

3. Träna på att skriva och säga ord som hör till detta ämne.

Läxa till 21 jan.

Sv/so

Läs och förstå faktatexten och försök ensam eller med vuxen att med egna ord förklara de ord som finns på det vita pappret.

MA

I matematiken har jag skickat hem ett räknehäfte där alla uträkningar skall skrivas/ritas.
Barnen får räkneuppgifter som är skrivna med bokstäver. Det är ju så de hör alla tal som jag säger. 😉

Vi har pratat om skillnaden mellan tal och siffra, vilket även står med i de papper som skickats hem. Prata vidare hemma.

Läxa är att förstå siffrors värde i olika tal.

Ex 36 – 3 tiotal och 6 ental.

Positionen avgör värdet och det är viktig kunskap för att ha förståelse för vad man gör när man räknar med våra olika räknesätt.

Vi har pratat mycket om subtraktionen i skolan i veckan där några hållbara strategier är:

  • Uppställning
  • Lägg,  till eller ta bort lika mycket på båda termerna. Då tog Madde som exempel att om det skiljer två år på Stella och hennes bror Tage. Så är uttrycket 10-8=2. Om man tycker det är svårt att räkna ut man man alltså lägga till eller ta bort lika mycket på båda termerna.
    10-8 = 12-10 = 14-12 och även ta bort på båda. 10-8 = 9-7 = 8-6.
  • Talsorterna (Enklast om varje talsort räcker till att ta bort ifrån.)
  • Hoppa på tallinjen. 

Oavsett så är förståelse SUPERVIKTIG. Inte att mekaniskt göra utan även att kunna förklara vad som händer i varje steg. Så låt ert barn förklara hur de tänker

 

3 enkronor räcker inte att räkna bort 8 ifrån.
Då ska de växla en tiokrona till tio enkronor.
Då hade man plötsligt 13 enkronor att ta bort 8 ifrån.
Kvar är då 7 tiokronor att ta bort 3 tiokronor från.

Detta ska barnen kunna förklara! 🙂

Fanns även en övning med miniräknare. Instruktioner finns. 😉

Läxa till efter lovet.

SV

poängjakt på jullovet.

Ja det handlar om att läsa så mycket som möjligt på så många sätt som möjligt.
Se i läxmappen vilka poäng man får för varje sak.
På baksidan får en vuxen (vem som helst) godkänna er läsning genom att:

Skriva rätt poäng i rutan tillsammans med sin signatur. 🙂

Om platsen tryter är det bara att ta ett extra blad hemma och fortsätta med poängräkningen.

FINA PRISER VÄNTAR…. 😀

För övrigt önskar jag att ni läser så mycket ni kan tillsammans med ert barn. Goa stunder under varma filtar, framför brasan eller i sängen, ja vart som helst.
Det är samtalen kring det som läses som är det viktiga.

Hjärtlös som vi läst under de senaste veckorna var en ganska svår bok, med svårt innehåll som KRÄVDE DISKUSSION. Detta gör då barnen med glädje, alltså pratar om det som händer. Är boken för lätt så är det ingen mening med att läsa mellan rader och förutspå…

MA

Vad gäller matematik så träna gärna tabeller och uppställning subtraktion och addition, med och utan växling.

Läxa till torsdagen den 17 december.

MA

Träna tabeller. De tabeller som du känner inte sitter som de ska, det vill säga som ett rinnande vatten.

SV

Lyssna till radiokalendern på lördag och söndag.

http://www.sverigesradio.se

Eller sök på google. Då skriver du bara in radiokalendern 2015 och väljer avsnitt 12 och 13.

Där efter skall du sammanfatta det som hänt dessa båda avsnitt för att sedan förutspå.

Bra vore ju att ditt barn sammanfattar detta på söndagen men självklart går det bra att lyssna till fler avsnitt i klassrummet under nästa vecka för att sammanfatta efter det.

Det spelar alltså ingen roll hur många avsnitt som man väljer att sammanfatta.

Ditt barn tränar att lyssna, fundera och förstå det du hör, för att sedan få ner det viktigaste. När man har förförståelse för något är det lättare att förutspå (gissa) vad som kommer hända härnäst.

Se tips från cowboyen och spågumman på läxpappret. 🙂

ENG

Kunna fråga vad någon har för möbler hemma.
Kunna svara vad man har för möbler.
Pröva använda adjektiv så som färger eller storlek för att beskriva möbeln.

Ex.
What have you got?
I´ve got a big, blue sofa.
We´ve got….

Foto 2015-12-14 13 00 46 Foto 2015-12-14 13 00 11

Läxa till torsdagen den 10 december

MA

Problemlösning – kombinatorik (kombinera = att blanda)

Vi har tidigare gjort en problemlösning som handlar om att hitta så många kombinationer av ett givet antal saker (kläder, kulor, glassmaker med mera)

Den här gången handlar det om att köpa glass. Det ämnet tror jag de flesta kan känna igen sig i.

Tänk på att det INTE enbart är svaret jag vill att ert barn skall komma på utan VÄGEN DIT.

Så hjälp ert barn att göra sitt tysta resonemang tydligt och träna på att kommunicera era tankar. 🙂

Vi har inte bestämt någon regel med att smakerna på glasskulorna bara får vara i en viss ordning. Detta vill jag ska bli en bra diskussion i klassrummet. Är en glass med två kulor två olika glassar om man bara byter plats på smakerna?
Kommer ditt barn inte att tänka på detta så behöver ni inte berätta det. 😉

SV

Vi läser boken hjärtlös i skolan och den är just nu GALET spännande!
Skrivläxan blir att:

  • Sammanfatta det vi läst/lyssnat till hittills.
  • Förutspå vad som kommer hända framåt i boken.Detta skall göras skriftligt på det randiga pappret som skickats med hem.

ENG

  1. Räkna från 1 – 10 och från 10-1 på engelska.
  2. Olika fordons namn på engelskaI ordet moped i svenskan läggs betoning på bokstaven e –> låter som mopeeeeeed
    I ordet moped i engelskan läggs betoning på bokstaven o –> låter som mohhped
  3. Se instruktion på papper
  4. Se instruktion på papper
  5. Se instruktion på papper

Orden i “Jacks ruta” skall skrivas in i skrivboken (Några har gjort under lektionen).

Läs texten på sidan 14 och samtala om textens betydelse.

Lös korsordet

SIST MEN INTE MINST – ÖVA LUCIASÅNGER

Läxa till torsdagen den 3 december

MA

I veckan gjorde vi ett taluppfattningstest. Det för att testa barnens kunskaper i att förstå och använda tal. Uppgifterna är noga utvalda för årskurs 3.

I detta test upptäckte jag att barnen brister i att räkna subtraktion. Att välja en strategi och  räkna ut svaret.

  • Därför blir veckans läxa att räkna ut alla de tal som finns genom att välja strategi bland de som vi gått igenom idag.
  • Skriv lösningarna på lösblad, alternativ på baksidan av det papper som kom hem.
    (De som ville kan alltid plocka med papper att räkna på från skolan.)
  • SITT med ert barn och låt dem förklara för er. Bra är om de kan förklara varför man måste växla från tiotalen när entalen inte räcker till.
  • EXTRA för de som vill; är flera sidor med uppställning, med och utan växling.

SV

Veckans svenskaläxa blir att:

  • Förbereda sig på sin presentation av sin egen världsdel som är på tisdag nästa vecka.
  • Träna på lucia-sånger då vi från och med nästa vecka inte har några papper. 🙂

 

Läxa till torsdagen den 26/11

MA

Denna veckan blev det individanpassade läxor, så gott jag förstått efter lektioner och förra veckans läxa.

  • Ett mattespel som över klockan, digital och analog.
    Spela spelet och skriv klockslagen på 3 olika sätt (På bladet med tomma urtavlor.)
  • Problemlösning där det handlar om att förstå och dela upp tal. Att dela behöver inte betyda att alla skall få lika mycket. Men självklart kan man lösa uppgiften på ett sådant sätt.FOKUS är att KOMMUNICERA sin lösning hemma och i skolan.
    Många som tänker ut svar i huvudet har svårt att få ner det på papper samt kommunicera det.Ex. Sara har 12 kulor och skall dela med 2 kompisar. Hur många kan de få var?4+3+5 = 12
    12/3 = 4

SV/NO

Experiment med vatten.

Material som behövs för de som vill testa är ett glas med vatten och is.

Att läsa och förstå text, ord.
Tillhörande frågor gör att barnen visar att de förstår.

Experimentet och rapporten kring det behövs göras på papper.
Detta fick barnen ta med från skola, vissa sa att de har HEMMA. 🙂

Sista delen står det att man får välja en av de tre uppgifterna.
ELLER gör alla. Det är FRITT.

ENG

Förstärk kunskapen kring namn på klädesplagg och hur man säger vad man har på sig. 

Foto 2015-11-20 11 29 09

Läxa till torsdagen 19 november

MA

  • LÄXA 5

I skolan har vi arbetat med klockan – digital och analog.
Vi har även arbetat med tidsskillnader. Att från ett klockslag till ett annat, veta hur lång tid det har gått.

Detta kräver att barnen har ganska bra koll på antal minuter/timma för att klara av att veta hur många minuter det exempelvis gått mellan kl:

14.50 – 15.20. 

14.50 till 15.00 = 10 minuter.
15.00 till 15.20 = 20 minuter.

Tidsskillnad : 10 + 20 = 30 minuter.

SV/SO

Vattenresurser runt om på vår jord.
Läs texten och arbeta med frågor som tränar läsförståelse och ordförståelse.

Glöm inte att hålla igång läsning läsningen även i en skönlitterär bok, trots att läs och skrivläxa ofta förknippas med våra ämnen i skolan. 🙂

Läxa till torsdag 12 november

MA

  • Läxa 6 i läxboken. (Uppmärksamma att vi hoppar över läxa 4, 5).
    Läxan handlar om 7:ans tabell i multiplikation.

Eleverna har tränat begreppen täljare, nämnare, kvot som benämns i division.
De får skriva så många divisioner de kan där kvoten (svaret) blir 7. Ex 14/2, 21/3.
Skriv ner alla tal som ingår i sjuans tabell.

7, 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63, 70

Vad behöver man dividera ovanstående täljare med för att få kvoten 7?
På så vis ser eleverna talfamiljerna i 7:ans tabell.

  • De som ville fick plocka med textuppgifter som tränar multiplikation och division.
    Dessa är alltså frivilliga.
  • Träna gärna någon av multiplikationstabellerna hemma under veckorna.

SV/SO

Vi har börjat arbeta med våra världsdelar/kontinenter i klassrummet. Det gör vi som en fortsättning på arbetet med FN där det handlar om att ge alla människor samma förutsättningar runt om i världen. Men vad menas med runt om i världen? Vad vet vi om övriga världen?

På väggen i klassrummet har vi satt upp de förmågor som ska tränas, samt vilket innehåll (enligt läroplanen) som vi skall arbeta med. Det för att påminna om vart vi ska och vilken väg vi går.

  • Läxa är att läsa och förstå texten kring kartan, svara på frågor och ställa två frågor till texten.
  • Det är även bra att läsa på lite om vattnets kretslopp. Vi har gjort  varsin liten vattenbok där kretsloppet är beskrivet med våra egna ord och bilder. Det kommer ett litet text i skolan i veckan.

Läxa till torsdag 5 november

MA

Individanpassad läxa denna veckan med.

Inför komman område i matematiken skall ALLA få träna på multiplikationstabellerna 7, 8 och 9.

Ett gäng fick textuppgifter som skall lösas i flera steg.

  • En sak i taget.
  • Väl en bra räknemetod och strategi.
  • Behövs det flera uträkningar så gör det i olika omgångar.
  • Svara med hel mening.

Ett annat gäng fick textuppgifter där det skall välja en lämplig räknemetod som passar till uppgiften.

  • Barnen skall sätta ett kryss för den räknemetod som de hade valt att använda om de skulle lösa uppgiften. Uppgiften behöver alltså INTE lösas skriftligt. KRYSS i vald ruta räcker. (De som VILL FÅR lösa uppgifterna)
  • Gör en textuppgift och lös den med någon av de nämnda metoderna.

SV

Skrivuppgift som barnen gör med hjälp av den bok de läser i hemma.

Tänk på skrivreglerna:
Behöver barnen göra en kladd först så gör det före du skriver i läxpappret.
Stor bokstav och punkt på lämpliga ställen.
Ord kommer i rätt ordning i meningarna.
Stavning.

Läxa till torsdag 22 oktober

MA

Individanpassad matteläxa denna veckan.

Ett gäng fick textuppgifter – familjen Nilsson.
Dessa uppgifter kan för några vara känd sedan förra året. Men utmaning för dessa barn blir att fundera ut:

  • Matematisk metod och strategi.
  • Visa denna med metaspråk, bild om det behövs. 
  • Svara med hel mening.
  • Göra en egen uppgift som passar till de övriga.

Ett gäng fick får träna sig i att metoderna:
– huvudräkning med strategi mellanled
– uppställning

Vi har gått igenom detta i skolan, hör av er om något är oklart. 🙂

Några andra fick träna taluppfattning på olika sätt.

SV/SO

Nästa lördag 24 oktober är det FN-dagen och det stundar även en fullspäckad helg med fokus på Varberg calling for peace. Vi skall grotta in oss i FN och vad denna organisation står för, arbetar med. Barnen får förbereda sig för denna diskusson och det arbete vi skall göra runt detta.

Läs och skrivläxa blir därför att barnen skall fundera över innehållet i faktatexten.
Förstår de allt i texten?
Undrar det över något?

  • Barnen ska skriva ner två eller fler frågor till texten. Sådant som de undrar över.
  • De kan även välja att ställa två frågor till texten, så kallade kontrollfrågor för att visa att vi har läsförståelse. Dessa kan vi i skolan svara på med nästa vecka med hjälp av texten.På raden frågor. – Du ställer en fråga där svar går att hitta i texten.
    Mellan raderna. – Du ställer en fråga som man kan svara på med hjälp av ledtrådar i
    texten.
    Bortom raderna. – Du ställer frågor där svaret beror på vem som läser frågan.ENG – läxa!Läxa till 15 oktober.
  • MA
  • I veckan har vi jobbat med problemlösning – Att se föremål i 3D och föreställa sig sådant som inte ögat kan se.

Här i skolan gjorde vi en liknande enklare uppgift tillsammans.
Vi gav våra tankar till varandra i halvklass för att få självförtroende till en svårare uppgift.
Efteråt pratade vi lite kort om strategin kring problemlösningen, hur vi gjorde. Vad vi lärde oss och utav det sättet vi valde. Varför gick det som det gick…. SE BLOGG!

Barnen får frågor till en figur i 3D (bredd, längd och DJUP)
De fick själva känna om de ville ha en figur som var lättare eller svårare än den vi gjorde i skolan…

Prata med ert barn om strategierna som nämns i bloggen.

  • Matteläxa 3Strategier vid huvudräkning. – Barnen får se olika räkneuppgifter att placera i rätt strategiruta, både addition och subtraktion.

Foto 2015-10-12 10 03 01

SV/NO

I skolan har vi gjort en fördiagnos (text) kring vad vi vet kring frågorna.

  • Vart kommer allt regn ifrån
  • Tar det aldrig slut? (Aldrig som i aldrig någonsin, inte bara den dagen).

Nu får de lära sig mer om det för att arbeta vidare nästa vecka.

Läxa till torsdag 8 oktober.

SV/SO

Nya pengar är på ingång.

Läs broschyren om våra nya pengar.
Tänk som en reporter – fundera över texten. Uppstår några frågor kring texten? Kan du kanske ta reda på svaren?

Hjälp ert barn att förstå texten. Prata om innehållet.
Extra spännande är att gå in på internet och kolla på sedlarna i närbild. 🙂
Länk nedan.

http://www.riksbank.se

MA – läxa

Läxa 2, Räkna med hundratal och ental samt uteslutning.

Första sidan kan vara en lätt läxa för några men i detta fall behöver vi repetera.
Andra sidan PLUS lösbladet handlar om problemlösning med fokus uteslutning.

ATT LÖSA PROBLEM:

  • Vilka lösningstankar får vi när vi löser ett problem?
  • En sak i taget à Vad vet vi nu?
  • Vad står i texten? (på raden)
  • Vad kan vi lista ut? (mellan raderna)
  • Försök förstå och börja rita upp dina tankar.

Det är viktigt att hjälpa ert barn att RESONERA, PRATA om sina tankar.
Låt de förklara för er hur de tänker. MÅLA upp tankarna.

ENG – läxa.

Eva har gjort tydliga instruktioner kring hur läxan i engelska går till.

Läxa till fredag 25 september (torsdag är studiedag).

SV – läxa.

I den bok du läser hemma skall du reflektera (tänka) kring dina huvudpersoner.
Du ska beskriva huvudpersonen/personerna på ett tydligt sätt med hela meningar.

  • Utseende
  • Intressen
  • Egenskaper
  • Med mera.Du skall även fundera kring om du är lik eller olika personen och skriva ner varför….

MA – läxa.

Två olika ma-läxor skickades hem idag.

  • Problemlösning, liknande den vi hade förra gången. 
    Viktigt är att barnen kan beskriva hur de tänkt såväl skriftligt som muntligt. 

Lägg stor vikt vid uppgift d) Att skapa ett eget problem. Eleven skall göra problemet, gärna ett helt annat problem som behandlar begreppen dubbelt och hälften.

  • Multiplikation och division, textuppgifter och räknestrategier.Även här är det viktigt att eleven beskriver hur de tänker och använda mattespråk samt svara med hel mening.

Läxa till torsdag 10 september

SV – läxa

I skolan arbetar vi med textgenren narrativ (sagor). Vi lär oss hur dessa texter är uppbyggda genom att läsa olika texter och ner dem i småbiter. Hur ser inledningen ut?? Vad skall vara med i den för att den skall locka läsaren. Hur ska handlingen vara, spännande? rolig? Ofta uppstår det ett problem som måste lösas……

Till nästa vecka har barnen fått i läxa att fundera över sin huvudperson som alla redan nu valt till sin saga. Denna figur/figurer skall de beskriva på ett så innehållsrikt, målande och intressant sätt som möjligt. Tips finns medskickat. 🙂

Några har redan skrivit klart sin saga, är på god väg. Medan några bara har sin tanke klar.

Molly skriver sina tankekarta.

Molly skriver sina tankekarta.

Vi delar in ett A3-papper i fyra delar. Där varje del är en del i sagan. Vi skriver stödord för att får ett bättre flyt när vi börjar skriva. Sedan renskriver vi på dator. 🙂

Läxa till onsdag 2 september.

SO/SV – läxa.

Just nu arbetar vi med säker cykel och hur man är en säker cyklist i trafiken.
Barnen tar just nu ett cykelkörkort och då är det inte bara praktiskt man skall vara säker utan även ha koll på teorin. Vi pratar om det i skolan. Kollar filmer och läser texter.

Läxa är att läsa in sig även hemma, ta en titt på sin egen cykel och hjälm samt förstå teorin. Detta kollas av på onsdag då vi har en fullspäckad dag med tipspromenad och “uppcykling”

Läxa till torsdag 28 augusti.

NO – läxa.

Läs i häftet – Naturvetarna om olika arter som går att finna vid havet.
Lär dig:

  • Utseende
  • Minst EN egenskap som arten har för att du skall känna igen den. 

Vi kollar av dina kunskaper på torsdag 28 augusti.

Läxa till tisdag 9 juni

NORMKRITIK

Ett bra sätt att komma igång med ett normkritiskt arbete är att reflektera över hur du som vuxen förhåller dig till olika värderingar och normer. Din egen historia och dina erfarenheter har format de värderingar du har idag. Att reflektera över ditt eget förhållningssätt ger dig bättre förutsättningar att i er föräldraroll/ min yrkesroll kunna lägga personliga värderingar och åsikter åt sidan och på så sätt skapa en öppen och inkluderande miljö att leva och växa i.

Mål: Bli mer medveten om hur vi förhåller oss till olika värderingar och normer för att skapa en mer öppen och inkluderande arbetsmiljö för såväl vuxna som barn.

Uppgift:

Diskutera vad norm är enligt er där hemma. Vad för normer finns nära er…
Diskutera de olika diskussionsfrågorna samt låt barnen skriva små stödord/meningar som hjälp vid diskussion i skolan nästa vecka. 🙂

Inget rätt och fel i denna läxa. Bara att synliggöra tankar för varandra så att man förstår varför man tänker och gör på vissa sätt. Och även kunna ändra de normer som i vissa fall skadar andra.


Läxa till tisdag 2 juni.

SV

Läsa: De två sista kapitlen “Danne” och “Mille”
Vi ska läsa högt i en något större grupp än vad vi brukar – i halvklass.
Vi ska träna oss i att ha flyt och inlevelse vid högläsning, försöka att inte stressa fram texten även att det är lite nervöst. Andas vid olika skiljetecken och vara väl inläst på innehållet – läsförståelse.

Skriva:  Sammanfatta de två sista kapitlen. Det går absolut bra att dela upp de i två kapitel med de två rubriker som kapitlen heter. Eller att skriva ihop det. 

MA

 

Läxa till måndag 25 april

SV

Läsa: Kapitel “En luring” Minst 5 ggr. Alla har sin nivå att träna på. 🙂
Högläsning och att kunna återberätta det lästa är något som testas i de nationella proven i årskurs 3.

Skriva: Svara på frågorna på det lösblad som kom hem. Även här tränas man i att återberätta fast i skrift.

MA

Läxa 11.
Arbeta med att se 3D figurer från olika håll. Föreställa sig saker som inte finns.
(Kommer väl till pass i högre åldrar när de skall räkna Pythagoras sats.)

Att vika fram en rät vinkel gjorde vi i klassrummet, Se instruktion i läxan, samt läs den lilla texten längst ner på varje läx-sida. Där finns mer info för vuxna.

Bråk-träning.

Spelet går ut på att först fylla de 8 rektanglarna med fjärdedelar.
Man får inte fortsätta fylla på de övriga rektanglarna om inte det blir 4 fjärdedelar (en hel) först.

Läs reglerna som finns på samma papper som spelplanen och hör av er om något skulle vara för svårt!

Gem behövs! 🙂

Läxa till måndag 18 april.

SV

Läsa: Kapitel Fröken Vicka – på – huvudet. Minst 5 ggr, träna på inlevelse om du är på den nivån i din läsning. Reflektera över hur talstreck och skiljetecken (! ? , ) används.

Skriva: Svara på de frågor som finns på lösbladet. Tanken är att du ska vara aktiv med dina tankar då du läser.

MA

Läxa 10

Bråkträning:

Se skillnad på:
halv och två olika delar.
tredjedel och tre olika delar med mera.

Måla och skriva bråktal.

För mycket fakta och för lite fakta.

I många textuppgifter som vi möter i matematiken finns det mycket information och ibland behövs inte ens hälften. Här får eleverna träna i att ta ut den viktiga informationen för att lösa uppgiften.

Frågor att ställa sig själv…..
“Vad är frågan?” “Vad i texten är hittar jag viktiga delar?”

Spela bråkspelet.

Dela ut bråkkorten som ni klippt ut.
Lika många vardera att ha på handen (likt finns i sjön).
Varsin spelpjäs och ett gem att snurra ENBART på siffersnurran.

Snurra på snurran och gå antal steg.

Grön – Lägg ut passande bråk
Röd – Ta upp ett av korten som ligger utlagt.
Blå – Vänd bort kortet (Det är ute ur spelet).

Vinner gör den som har minst kort på handen när man kommit i mål.

LYCKA TILL!

 

Läxa till måndag 11 april.

ENBART SV/SO

Fokus för veckan är REKLAM.

I uppgift är att fundera över den reklam vi möter i olika medier; tidningar, affischer på stan, tv, radio och internet.

Välja en reklam som vi fastnar för och fundera över vad den vill att vi ska göra/tänka?
Varför fastnade vi för just denna?

En fråga är något svårare än de övriga. Den handlar om att vara kritisk till innehållet i reklamen. Hjälp gärna ert barn med att diskutera kritiska saker med olika reklamer.
(Med kritiska saker menar jag exempelvis att det inte alltid är som det ser ut på reklam. Att mycket beror på den som ser reklamen. Mycket saker man ändras i dator för att förbättra och sälja lättare).

Är denna frågan svår, eller kan det vara så att det inte finns någon kritik så HOPPA ÖVER den frågan! 🙂

Vi ska prata vidare om vad källkritik är i skolan de närmsta veckorna.
Om ni väljer någon reklam i tidning kan ni alltid klippa ut och ta med till skolan, affisch på stan går att ta kort på och smsa mig. Tv-reklam får ni skriva ner.

Läxa till måndag 4 april

SV

Läsa: En egen kapitelbok som du har hemma eller en från vårt bibliotek.

Skriva: Svara på de frågor som finns på lösbladet. Tanken är att du ska vara aktiv med dina tankar då du läser.

Matte: Två olika denna gång.

Läxa 9 – Multiplikation och division med 3 och 6.

Några har fått hem uppgifter som kräver logiskt tänkande, kluringar.

Jag försöker att hitta rätt utmaning där det viktigaste för mig är att läxan inte är för lätt, för det uttråkar mer än om den är för svår.

Läxa till måndag 27 april

SV

Läsa: Kapitel “Victors mamma”

Skriva: Titta i tidningar och leta upp en intressant artikel.
Varför valde du den? Skriv och berätta

MA

Lösblad med läsuppgifter som skall lösas med uppställning.

Tänk på:
Mattespråk. Ibland behövs fler än ett mattespråk i en uppgift.
Svara med en hel mening. Använd de ord som finns med i frågan när du svarar.

Läxa till måndag 20 april

SV

Läsa: Kapitel “två mammor”

Skriva: Svara på frågorna på lösblad.

Fokus är att skriva hela meningar. Använd frågans ord i en annan ordning så blir svaren “självgående” (Behöver inte ha frågan för att förstå).

MA

Läxa 8 – uppställning.

Foto 2015-04-07 10 18 11

Uppställning utan minnessiffra.

Uppställning med minnessiffra

Uppställning med minnessiffra

Minnessiffra är en siffra som betyder hur många tiotal du kan växla enkronorna till.

7 + 6 = 13 (1 tiotal och 3 ental)

En tia sätts upp i raden av tiotal för att räkna in den med de andra tiotalen i uppställningen.

När elever får göra egna uppgifter på andra sidan av läxan, kan barnen få utmana sig själva och välja saker att köpa ur en katalog som ni har hemma?? Eller fantisera ihop priser.
Kanske vill de testa uppställning med hundratal. 🙂 Annars väljer de ur den blå cirkeln på läxans första sida. 

 

Läxa till måndag 13 april

SV

Läsa: Kapitel “Pappa frågar chans”

Skriva: Svara på frågor till kapitlet –> lösblad.

MA

Precis om under lovet får barnen träna sin tabellkunskaper.
Fokus:

Stora plus och minus
Multiplikationstabell 2, 4, 5 och 10. 

Hjälp ert barn till att tänka enkelt, små knep finns. Vi pratar mycket om hur man skall tänka kring sitt egna lärande och i detta fall är det öva, öva, knep knåp.

Läxa till måndag 23 mars.

SV

Läsa: Kapitel “Julafton”

Skriva: Svara på frågorna på det lösblad som kom hem.
Två olika frågepapper gick hem denna veckan, då vi alla behöver träna på olika saker när det kommer till läsförståelse.

MA

Även här gick det hem två olika läxor beroende på vart vi befinner oss i våra matematikkunskaper.

Elever med textuppgifter och viktuppgifter:

När det kommer till textuppgifter med olika signalord är det viktigt att barnen använder sig av de hjälpmedel som DE BEHÖVER för att lösa uppgiften på bästa sätt.

Vad får vi veta i texten? Rita om det behövs. Diskutera hemma, styrk under signalordet, vad för räknesätt? Rimligt?
Det jag MINST begär är ett mattespråk och att de svara med hel mening.

Exempel till uppgift 1. Ritblock: 30 kronor, Pennor 20 kronor. Tillsammans?
30+20=50
Svar: Sakerna kostar 50 kronor tillsammans.

________________________________________________________
För elever med uppgifter om kvartal:

Begreppet kvartal är i fokus. Bilden ger ledtrådar om vad ordet betyder.
Uppgifter behandlar ordförståelse, årets månader, datum, läsförståelse i textuppgifter samt räkneuppgifter där eleverna väljer lämplig räknemetod.
Läxa till måndag 16 mars.

SV

Läsa: Kapitel “Som man bäddar får man ligga”

Skriva: Svara på frågorna på det lösbladet som kom hem.

Matte: Signalordsspel (Spela BARA signalspelet) Läs instruktionerna.

Material: Gem, papper, penna och plockis som spelpjäs.
Uppgiftskort – klipp ut dessa och lägg med texten neråt.
Papper att skriva egna uppgifter på som passar räknesättet som snurran
hamnar på.

I skolan har vi pratat om signalord och att de kan innebära både addition och subtraktion. (Se blogg)

Lycka till!

Läxa till måndag 9 mars

SV.

Läsa: Kapitlet “Upplopp i Londonkön”
Alla har inte samma utvecklingsfokus. Fokusera på det som du fått respons på;

– att få ett bra flyt,
– att känna igen och förstå långa och svåra ord,
– att hitta inlevelsen där det finns talstreck.

Skriva:
Intervjua två vuxna hemma om deras yrke.
Två alternativ:
– Skriv ner stödord till de frågor du fått hem. Texten skrivs i skolan.
– Skriv en hel text med hela meningar.

Matte:

Matteläxa med fokus på textuppgifter och att uppskatta vikt.

Är föremålen du väljer lättare eller tyngre?
Diskutera gärna enheterna hemma. Titta på föremål i skafferiet, exempel mjöl.

Foto 2015-03-03 11 05 29

Läxa till måndag 2 mars

SV:

Läsa – Läs kapitel: Lisa Eriksson

Träna på flyt, pauser och inlevelse,
Svåra ord? Skriv ner på ett papper och ta med om ni inte förklarar dem hemma.

MA

Ma-läxa 5

Sid 12.
Talet 28 arbetas med på olika sätt.

  • Visa talet med tiotal och ental, ex pengar, romerska siffror, eller påhittade former.
  • Skriva uppgifter där summan blir 28 se exempel i boken.
  • Textuppgifter är det som blir en utmaning. Exempel. Lisa har 12 kronor och Anna har 16 kr. Hur mycket har de tillsammans.

Sid 13.

Överslag har vi pratat om idag. Att jämna till priser uppåt till närmsta tiotal. På så vis kan man enkelt se att pengar räcker till.

Gör liknande uppgifter tillsammans hemma. Kolla i kataloger eller på nätet med andra priser. 😉

Läxa till måndag 23 februari.

SO/SV

I arbetet med samhället och yrken får barnen tänka efter vad de skulle vilja ha för yrke då de blir stora, och förklara VARFÖR. 🙂 De får även chans att måla bild på dem själva i sitt framtida yrke.

Första sidan med bilder på olika yrken är bara till för inspiration. De skall skriva rätt yrke till rätt bild. 😉

Matte:

Läxa 4

Räkna med talsorter och mellanled.

Med Talsorter menas att eleverna räkna tiotal och ental för sig.

425 = 60 = 68

I talet 43 finns det 4 tiotal
3 ental

Viktigt att barnen vet värdet på siffrorna.

När barnen skall visa uträkningar på många olika sätt.
Vi har vi mött många olika sätt i boken, samt pratat om vikten av att välja det sätt som passar sig själv bäst.

I textuppgifter –> Glöm ej: Mattespråk, rita enkelt om det behövs, svara med hel mening.

Läxa till måndag 2 februari

Svenska

Läs – Kapitel “Planer”

Skriv – Svara på frågor i den blå skrivboken.
Tänk på våra skrivregler

Matte

Läxa 2.
Foto 2015-01-27 15 56 40 Foto 2015-01-27 16 33 22

Måla mattor, synliggöra multiplikationstänk genom att måla rutsystem.
Se bilden ovan.

Dags att träna in tabell 4 i multiplikationen. Vi tränar vid varje avslut på tabell 2, 5, 10 och nu 4. Gör det roligt hemma. 🙂

_______________________________________

Läs – kapitel “En ledsen sjukdom”

Skriv – Svara på frågor i den blå skrivboken.
Tänk på våra skrivregler, repsons från en klasskompis/lärare.

Matte:

Läxa 1.

Klockan – analog och digital. (Utmaning för en del men med vuxen hjälp och diskussion
går det bra, kämpa)

Division
Innehållsdivision. 
20 bullar. Du lägger 4 i varje påse.
Hur många påsar behövs?
Delningsdivision.
5 barn ska dela på 20 klubbor
Hur många klubbor får varje barn?

Arbeta mycket praktiskt med division (delat med)

_________________________________________________

måndag 19 jan.

Läs – Kapitel “Det allra värsta”.

Detta kapitel tar upp ett viktigt, för en del känsligt ämne där jag bearbetar innehåll skriftligt i skolan. Det skall alltså bara läsas hemma, samt gärna diskuteras då det väcker känslor och tankar.

Matte

I matteläxa får barnen göra 1-3 läxor. De gör så mycket som de själva vill men minst EN läxa. Efter den här veckan går vi in i en ny mattebok. 🙂
Nedan kommer tips vid de saker som jag tror jag krävas hjälp av vuxen. Hör av er om det blir problem.

Läxa 11.

Se vilka uppgifter där det enkelt går att räkna en talsort för sig.
Entalen räcker.            46 – 24 =
Entalen räcker inte.   36 – 2= I detta fall är det lättare att räkna upp
från 29 –> 30 –> 36 = 7.

Läxa 12.

Fokus att: Se skillnad på/räkna med tiotal och ental.
Textuppgifter – Glöm inte mattespråket!!!

Läxa 13

Fokus: Addition där entalen tillsammans blir mer än 10.

Exempel: 37 + 1540 + 12 = 52

En del räknar hellre talsort för sig.

Exempel: 37 + 15 = 40 + 12 = 52

Läxa till måndag 15 december

Svenska/SO

Religion – Vad firar vi för högtider och andra dagar hemma under året?

Tänk på: Skrivregler, barnen vet!

Matte:

Läxan i boken.

Läxa till tisdag 9 december

Svenska:

Läsa –> Dansfeber
Skriva –> Svara på frågorna i den blå skrivboken.

Vi arbetar med normativ bedömning på skolan och i klassrummet behandlar jag det på olika sätt. Jag upplever att vi behöver träna oss i att skriva. Att vi har blivit lite slarviga i alla skrivuppgifter.

I olika texter får eleverna ge varandra kamratbedömning. De får ta på sig “magiska glasögon” och titta så att kompisen har:

  • Stor bokstav i början av en mening och på alla namn
  • Punkt
  • Skriva på raden
  • Inte blanda.
  • Stavning (för de som har koll på ovanstående)

Barnen vet inte när det är dags för kamratbedömning så att skriva fint och med rätt form är viktigt i ALLA lägen. INGEN STRESS!
Vi vill göra våra texter till det bästa.

Matte:

Lösblad med räknehändelser att lösa med hjälp av mattespråk, samt svar med en hel mening.

Kopplingar till läroplan

  • Eleven skall kunna välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

I ett par veckor har vi tränat oss i multiplikation och division och vi tränar för att vi ska kunna:

  • Förklara sambandet mellan upprepad addition och multiplikation
  • Lösa enkla multiplikationer (tabell 2, 5 och 10) enskilt och i par
  • Lösa textuppgifter med multiplikation/division (tabell 2, 5 och 10) enskilt
  • Förstå hur talfamiljerna i mutliplikation och division fungerar.

Läxa till måndag 24 november

Läxa 8 – Multiplikation och division.
Se samband mellan upprepad addition och multiplikation.

Jag köper 4 glassar. Varje glass kostar 5 kronor.
Hur mycket skall jag betala??

exempel. 5+5+5+5 = 4*5 = 20        4 glassar * 5 kronor = 20 kronor

Även talfamiljerna multi/divi.

10*4 = 40       40/4 = 10
4*10 = 40       40/10 = 4

Good Luck

 

 

Leave a comment